CONSERVATIVE EDUCATION IDEOLOGY OF ISLAMIC AND WESTERN PERSPECTIVES (STUDY OF THE THOUGHT OF MUHAMMAD JAWWAD RIDLA AND WILLIAM F. O'NEIL)

Penulis

  • Nor Khidnaini Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
  • Ahmad Saefudin Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

Abstrak

This research aims to explore and compare conservative educational ideologies from Islamic and Western perspectives through a study of the thoughts of Muhammad Jawwad Ridla and William F. O'Neil. The focus of this research is to understand the concepts, principles, and goals of conservative education promoted by both of them. Muhammad Jawwad Ridla, an Islamic education thinker, represents a conservative view of Islam, while William F. O'Neil, a Western education academic, brings a conservative perspective from the West. Both have similarities in emphasizing the importance of preserving traditional values and shaping students' character. This study uses a qualitative literature study approach by taking primary data from the main works of both, such as books and writings related to conservative educational ideology. Research findings are categorized into main themes: conservative concepts, educators' roles, educational goals, and students' views. This research provides a deeper understanding of the convergence and divergence between conservative educational ideologies in Islamic and Western contexts through comparative analysis. It is hoped that the research results can contribute to a more holistic understanding of the principles of conservative education and their implications in the global education context.

Keywords: Educational Ideology, Conservative, Islamic Education, Western Education.

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk menggali dan membandingkan ideologi pendidikan konservatif dari perspektif Islam dan Barat melalui kajian pemikiran Muhammad Jawwad Ridla dan William F. O'Neil. Fokus penelitian ini adalah untuk memahami konsep, prinsip, dan tujuan pendidikan konservatif yang diusung oleh keduanya. Muhammad Jawwad Ridla, seorang pemikir pendidikan Islam, mewakili pandangan konservatif Islam, sementara William F. O'Neil, seorang akademisi pendidikan Barat, membawa perspektif konservatif dari Barat. Keduanya memiliki kesamaan dalam menekankan pentingnya melestarikan nilai-nilai tradisional dan membentuk karakter peserta didik. Studi ini menggunakan pendekatan kualitatif studi pustaka dengan mengambil data primer dari karya-karya utama keduanya, seperti buku-buku dan tulisan-tulisan terkait ideologi pendidikan konservatif. Temuan penelitian dikategorikan menjadi tema-tema utama yang mencakup konsep konservatif, peran pendidik, tujuan pendidikan, dan pandangan terhadap peserta didik. Melalui analisis perbandingan, penelitian ini memberikan pemahaman yang lebih dalam tentang konvergensi dan divergensi antara ideologi pendidikan konservatif dalam konteks Islam dan Barat. Hasil penelitian diharapkan dapat memberikan kontribusi pada pemahaman yang lebih holistik mengenai prinsip-prinsip pendidikan konservatif dan implikasinya dalam konteks pendidikan global.

Kata Kunci: Ideologi Pendidikan, Konservatif, Pendidikan Islam, Pendidikan Barat.

Diterbitkan

2024-02-03

Terbitan

Bagian

Articles