Main Article Content

Abstract

Indonesia has held the 2024 presidential election. One of the issues that was previously widely discussed was identity politics. This is based on the experience of strengthening identity politics in several previous electoral competitions, such as the 2014 presidential election, the 2017 Jakarta regional head election, and the 2019 presidential election. However, it turns out that the phenomenon of identity politics in the 2024 presidential election is relatively weak. This is influenced by many factors. Political communication plays an important role in this problem. This study uses a qualitative method and uses the theory of Jay G. Blumler and M. Gurevitch which offers four components in political communication, namely political institutions, audience orientation, media institutions, and the relevance of political culture.


Keywords: Identity Politics, Political Communication, Presidential Election


 


Abstrak


Indonesia telah menyelenggarakan pemilihan presiden tahun 2024. Salah satu isu yang sebelumnya banyak diperbincangkan adalah politik identitas. Hal ini berdasarkan pengalaman menguatnya politik identitas dalam beberapa kompetisi elektoral sebelumnya, seperti pemilihan presiden tahun 2014, pemilihan kepala daerah Daerah Khusus Ibukota (DKI) Jakarta tahun 2017, dan pemilihan presiden tahun 2019. Namun, ternyata fenomena politik identitas dalam pemilihan presiden tahun 2024 relatif melemah. Hal ini dipengaruhi banyak faktor. Komunikasi politik memegang peranan penting dalam permasalahan ini. Penelitian ini memakai metode kualitatif serta menggunakan teori Jay G. Blumler dan M. Gurevitch yang menawarkan empat komponen dalam komunikasi politik, yaitu lembaga politik, orientasi khalayak, lembaga media, dan relevansi budaya politik.


 Kata Kunci: Politik Identitas, Komunikasi Politik, Pemilihan Presiden

Article Details