GO DIGITAL UMKM KABUPATEN DEMAK

Authors

  • Caroline Caroline Fakultas Ekonomi dan Ilmu Sosial, Universitas Sultan Fatah, Demak
  • Sri Umiatun Andayani Fakultas Ekonomi dan Ilmu Sosial, Universitas Sultan Fatah, Demak

Abstract

The rapid development of digital technology has encouraged MSMEs in Demak Regency to change sales from conventional to digital sales. Digitalization or going digital is something that entrepreneurs, both large-scale entrepreneurs and small-scale entrepreneurs, especially MSMEs in Demak Regency, can no longer avoid. Digitalization of the MSME product sales business plays a very important role in increasing product sales through sales expansion in a wide area and widely known to consumers. Consumers can access products easily through digital services provided by E-commerce service providers or other online sales platforms. The formulation of this research problem is how to go digital for MSMEs in Demak Regency. The aim of this research is to analyze Demak Regency MSMEs in the Demak Regency MSME Go Digital effort. Conclusions from the research results identify that MSMEs going digital in Demak Regency continue to develop in line with the use of the digital economy in Demak Regency from the end of 2019 until now. The number of digital MSMEs in Demak Regency from 2019 to 2021 increased, sequentially, in 2019 there were 191 MSMEs, in 2020 there were 212 MSMEs, and in 2021 there were 236 MSMEs spread across eleven sub-districts in the Demak Regency area, namely in Mranggen District, Demak Regency. 2019 by inviting 50 MSMEs throughout Demak. Digital MSMEs have begun to develop since the end of 2019. Table 8 identifies that digital MSMEs in Demak Regency in 2021 are spread across eleven (11) sub-districts in the Demak Regency area.

Keywords : Digital UMKM, Demak Regency

Abstrak

 

Perkembangan teknologi digital yang pesat mendorong UMKM Kabupaten Demak untuk melakukan perubahan penjualan yang awalnya konvensional menjadi penjualan secara secara digital. Digitalisasi atau go digital adalah sesuatu yang tidak lagi bisa dihindari oleh pengusaha, baik pengusaha skala besar maupun pengusaha skala kecil khususnya UMKM di Kabupaten Demak. Digitalisasi bisnis penjualan produk UMKM memegang peranan yang sangat penting untuk meningkatkan penjualan produk melalui ekspansi penjualan dengan wilayah secara luas dan banyak dikenal konsumen. Konsumen dapat mengakses produk dengan mudah melalui layanan digital yang diberikan oleh pada penyedia layanan E-commerce atau platform penjualan on line lainnya. Perumusan masalah penelitian ini adalah bagaimana go digital UMKM Kabupaten Demak. Adapun tujuan penelitian ini adalah ntuk menganalisis UMKM Kabupaten Demak dalam upaya Go Digital UMKM Kabupaten Demak. Simpulan dari hasil penelitian mengidentifikasikan bahwa UMKM go digital di Kabupaten Demak terus berkembang sejalan dengan penggunaan ekonomi digital di Kabupaten Demak akhir tahun 2019 hingga sekarang. Jumlah UMKM digital Kabupaten Demak dari tahun 2019 hingga 2021 meningkat, secara berurutan adalah tahun 2019 ada 191 UMKM, tahun 2020 ada 212 UMKM ,dan tahun 2021 ada 236 UMKM yang tersbar di sebelas kecamatan di wilayah Kabupaten Demak, yaitu di Kecamatan Mranggen Kabupaten Demak tahun 2019 dengan mengundang 50 UMKM se-Demak. UMKM digital mulai berkembang sejak akhir tahun 2019. Tabel 8 mengidentifikasikan bahwa UMKM digital di Kabupaten Demak tahun 2021 tersebar di sebelas (11) kecamatan di wilayah Kabupaten Demak.

Kata kunci : UMKM digital, Kabupaten Demak


Downloads

Published

2023-12-01

Issue

Section

Articles