UPAYA PENINGKATAN EKONOMI DESA GAMBIRMANIS MELALUI PEMBERDAYAAN MASYARAKAT DALAM PENGEMBANGAN DAN LEGALITAS UMKM
Abstract
The purpose of this community service program is to find out the efforts to increase the village economy through community empowerment and MSME development and to find out the inhibiting and supporting factors in improving the economy of Gambirmanis Village, Pracimantoro District. The method used in this community service is Participatory Action Research (PAR). The community service was held in July and August 2023. The conclusion that can be drawn is that community empowerment and MSME development in Gambirmanis village are going well. Some of the inhibiting factors in the development of UMKM in Gambirmanis village include a lack of knowledge, the absence of business legality and the lack of marketing of the products that have been made. However, the supporting factors that can be leveled to support the development of UMKM are the uniqueness of the products being developed which are the main attraction because they are local food products that are rarely found in other regions. In addition, the taste of the food products produced is not inferior to products from foreign countries so that they are competitive.
Keywords : economy, empowerment, UMKM
                            Abstrak
Tujuan dari program pengabdian masyarakat ini adalah untuk mengetahui upaya peningkatan ekonomi desa melalui pemberdayaan masyarakat dan pengembangan UMKM serta mengetahui factor penghambat dan pendukung dalam peningkatan ekonomi Desa Gambirmanis Kecamatan Pracimantoro. Metode yang digunakan dalam pengabdian masyarakat ini adalah Participatory Action Research (PAR). Waktu pengabdian masyarakat dilaksanakan pada bulan Juli dan Agustus 2023. Kesimpulan yang dapat diambil adalah pemberdayaan masyarakat dan pengembangan UMKM di desa Gambirmanis sudah berjalan dengan baik. Beberapa faktor pengambat dalam pengembangan UMKM di desa Gambirmanis antara lain kurangnya pengetahuan, belum adanya legalitas usaha serta kurangnya pemasaran dari produk-produk yang telah dibuat. Namun demikian faktor pendukung yang dapat ditingkat untuk menunjang pengembangan UMKM yaitu keunikan produk yang dikembangkan menjadi daya tarik tersendiri karena merupakan produk makanan lokal yang jarang ditemukan di daerah lain. Selain itu citarasa yang produk makanan yang dihasilkan tidak kalah dengan produk-produk dari asing sehingga dalam bersaing.
Kata kunci : ekonomi, pemberdayaan, legalitas, UMKM