MODEL PENDIDIKAN DIGITAL PERSPEKTIF FETHULLAH GÜLEN DAN IMPLEMENTASINYA DALAM PENDIDIKAN ISLAM TERINTEGRASI

Authors

  • Dessy Octaviani Sekolah Tinggi Agama Islam Syekh Jangkung
  • Isna Maylani Sekolah Tinggi Agama Islam Syekh Jangkung

Abstract

Digitalization of education is considered a process of transformation of content, methods, and technologies that change the requirements for the learning process and its results in a digital educational environment. In the digital era, the challenge of being able to offer solutions that meet educational needs is increasing. The research method used in this paper is a literature review or literature study. Primary data was taken from scientific articles on digital education models by Fethullah Gülen. Meanwhile, secondary data was taken from scientific articles and books that discussed the theme of digital education models and their implementation in integrated Islamic education. Data is collected based on suitability to the theme. Next, data analysis is taken from the limitation process that has been carried out based on predetermined criteria. Finally, the data is presented comprehensively in the form of descriptive analysis. Technological progress is within the grasp of humanity with all its benefits and consequences. The Digital Education Model implemented in Gülen schools is based on human- and knowledge-centered Islamic education principles. The goal is to help students develop critical thinking, creativity, and leadership skills and prepare them to become productive, high-quality members of society. The alignment of goals and the process of digitizing education makes the results of digital transformation something beneficial for education.

Keywords: digitalization, technology, transformation, integrated Islamic education.

                                                      Abstrak

Digitalisasi pendidikan dianggap sebagai proses transformasi konten, metode, dan teknologi yang mengubah persyaratan untuk proses pembelajaran dan hasilnya dalam lingkungan pendidikan digital. Di era digital, tantangan untuk dapat menawarkan solusi yang memenuhi kebutuhan pendidikan semakin meningkat. Metode penelitian yang digunakan dalam tulisan ini adalah literature review atau studi pustaka. Data primer diambil dari artikel ilmiah yang berkaitan dengan model pendidikan digital yang ditulis oleh Fethullah Gülen. Sementara data sekunder diambil dari artikel ilmiah dan buku-buku yang yang membahas tema mengenai model pendidikan digital serta implementasinya dalam Pendidikan Islam terintegrasi. Data dikumpulkan berdasarkan kesesuaian dengan tema. Selanjutnya analisis data diambil dari proses limitasi yang sudah dilakukan berdasarkan kriteria yang telah ditentukan. Terakhir, data disajikan secara komprehensif dalam bentuk analisis deskriptif. Kemajuan teknologi sudah berada dalam genggaman umat manusia dengan segala manfaat dan akibatnya. Model Pendidikan Digital yang diimplementasikan di sekolah-sekolah Gülen didasarkan pada prinsip-prinsip pendidikan Islam yang berpusat pada manusia dan pengetahuan. Tujuannya adalah untuk membantu siswa mengembangkan kemampuan berpikir kritis, kreativitas, dan kepemimpinan, serta mempersiapkan mereka untuk menjadi anggota masyarakat yang produktif dan berkualitas tinggi. Keselarasan tujuan dan proses digitalisasi pendidikan menjadikan hasil transformasi digital menjadi hal yang bermanfaat bagi pendidikan.

Kata kunci: digitalisasi, teknologi, transformasi, Pendidikan Islam terintegrasi.


Downloads

Published

2024-02-03

Issue

Section

Articles