Pengaruh Tipe Prototype Sepeda Motor Terhadap Coefficient Drag dan Lift pada Open Circuit Wind Tunnel
DOI:
https://doi.org/10.36499/jim.v20i2.11190Keywords:
coefficient drag, coefficient lift, sepeda motor, wind tunnelAbstract
Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui koefisien drag dan lift dengan variasi kecepatan dan benda uji prototype sepeda motor. Dalam mendesain sebuah kendaraan sangat penting untuk memperhatikan sisi aerodinamika. Seiring berjalanya waktu, besarnya hambatan angin yang tercipta juga disesuaikan dengan jenis sebuah kendaraan yang dirancang. Dalam dunia desain dan produksi kendaraan saat ini terutama sepeda motor, pengujian koefisien hambatan menjadi salah satu hal penting yang harus dilakukan oleh industri. Penelitian ini menggunakan open circuit wind tunnel dimana prototype yang diuji sepeda motor scooter, trail, dan sport ditempatkan kan di bagian test section dengan variasi kecepatan 10 m/s, 12.5 m/s, dan 15 m/s. Hasil dari penelitian menunjukan koefisien drag dan lift dengan kecepatan 15m/s pada sepeda motor scooter dengan nilai 0.534 dan 0,586, sport 0.174 dan 0.485, dan trail 0.349 dan 0.449. Nilai koefisien drag dan lift yang tertinggi terjadi pada prototype scooter.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
The journal allow the authors to hold the copyright without restrictions and allow the authors to retain publishing rights without restrictions.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







