Analisis Asosiasi Data Penjualan Produk Mega Baja Cipondoh Kota Tangerang Menggunakan Algoritma Fp-Growth

Kamelia Faridah, Nining Rahaningsih, Raditya Danar Dana

Abstract


Mega Baja Cipondoh, a construction material store in Tangerang, is experiencing suboptimal sales and revenue decline. This research addresses the issue through Fp-Growth algorithm application in sales data analysis using RapidMiner. With a minimum Support of 0.002, minimum Confidence of 0.8, and lift value of 1, six significant association rules are identified. For instance, 10.4% of transactions involve purchasing both Hollo Galvanis and Pipa Galvanis. Customers buying Hollo Galvanis have a 9.6 times higher chance of also purchasing Pipa Galvanis, achieving a 100% success rate. Implementation of these findings is expected to enhance Mega Baja Cipondoh's sales strategy, optimize sales, and improve customer satisfaction, laying the groundwork for future developments in construction material sales data analysis.


Keywords


Sales Optimization, Fp-Growth Algorithm, Sales Data Analysis, Product Association, Sales Strategy

Full Text:

PDF

References


Baetulloh, U., Gufroni, A. I., & -, R. (2019). Penerapan Metode Association Rule Mining Pada Data Transaksi Penjualan Produk Kartu Perdana Kuota Internet Menggunakan Algoritma Apriori. Simetris: Jurnal Teknik Mesin, Elektro Dan Ilmu Komputer, 10(1), 173–188. https://doi.org/10.24176/simet.v10i1.2890

Harist N, A., Munthe, I. R., & Juledi, A. P. (2021). Implementasi Data Mining Algoritma Apriori untuk Meningkatkan Penjualan. Jurnal Teknik Informatika UNIKA Santo Thomas, 06, 188–197. https://doi.org/10.54367/jtiust.v6i1.1276

Maritsa, A., Hanifah Salsabila, U., Wafiq, M., Rahma Anindya, P., & Azhar Ma’shum, M. (2021). Pengaruh Teknologi Dalam Dunia Pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 91–100. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v18i2.303

Monalisa, S. M., & Anjainah, D. A. R. P. B. S. P. M. A. D. dan F.-G. (2022). Analisis Rekomendasi Produk Berdasarkan Segmentasi Pelanggan Menggunakan Algoritma DBSCAN dan FP-Growth. Techno.Com, 21(4), 948–956. https://doi.org/10.33633/tc.v21i4.6697

Mulya, Di. P. (2019). Analisa Dan Implementasi Association Rule Dengan Algoritma Fp-Growth Dalam Seleksi Pembelian Tanah Liat (Studi Kasus Di Pt. Anveve Ismi Berjaya). Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis, 1(1), 47–57. https://doi.org/10.47233/jteksis.v1i1.6

Naldy, E. T., & Andri, A. (2021). Penerapan Data Mining Untuk Analisis Daftar Pembelian Konsumen Dengan Menggunakan Algoritma Apriori Pada Transaksi Penjualan Toko Bangunan MDN. Jurnal Nasional Ilmu Komputer, 2(2), 89–101. https://doi.org/10.47747/jurnalnik.v2i2.525

Ngafifi, M. (2014). Kemajuan Teknologi Dan Pola Hidup Manusia Dalam Perspektif Sosial Budaya. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 2(1), 33–47. https://doi.org/10.21831/jppfa.v2i1.2616

Pratama, I. W., Hafiz, A., Informatika, J. M., & Informatika, J. M. (2019). Implementasi Data Mining Untuk Menentukan Trend Penjualan Cetakan Sablon Pada Fatih Clothing Di Bandar. Cendekia, XVIII(1), 326–330.

Rudyanata, K., Andronicus, M., Syahputra, D., Daniel, C., & Sanjaya, D. (2021). Pengaruh kualitas produk , kualitas pelayanan dan saluran distribusi terhadap keputusan pembelian The influence of product quality , service quality and distribution channels on purchasing decisions. 18(3), 470–478.




DOI: http://dx.doi.org/10.36499/jinrpl.v6i1.10221

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


INDEXED BY :

Google Scholar GarudaCrossrefBASE Dimensions DOAJOne Search Scilit Sinta

 

 

 


Address : :

Fakultas Teknik Universitas Wahid Hasyim

JL. Menoreh Tengah X / 22, Sampangan, Gajahmungkur, Kota Semarang, Jawa Tengah 50232, Indonesia
Handphone: 0815-6529-309
Email: jinformatika@unwahas.ac.id
 
 
RJI JournalStories Main logo
View My Stats
ISSN : 2656-2855   E-ISSN : 2685-5518